BLOG BARU..

Sayugia ingin aku beritahu. Aku udah bina blog baru. Blog ini akan aku tinggalkan sebagai harta berharga dalam hidup.

Kalau sudi singgah di sini!

Terima kasih atas selama ini kalian tekun melayari blog aku mengutip pengetahuan dan memberi pandangan.

Sabtu, Julai 31, 2010

Kampung

Sedari semalam aku nak update blog ini sebenarnya. Tapi dek banyak sangat ok...ek ibu_suri, aku terus menutup pc. Selepas picit-picit kali ibu_suri yang mengadu sakit-sakit, aku membentang tempat tidur. Aku mudah tidur. Letak sahaja kepala, terus ghaib!

Aku cuba membodek ibu_suri untuk balik kampung hari ini. Adik beradik di kampung ada buat kenduri doa selamat menyambut Ramadhan di rumah mak. Mereka beria-ia minta aku balik.

Telahan aku memang tepat bahawa ibu_suri tidak mahu balik. Jadi aku minta Along untuk balik. Setidak-tidaknya ada juga waris aku di majlis itu.

Mak dan abah aku memang dari dulu suka buat kenduri doa selamat. Maka sebab itulah agaknya emak dan abah aku dihormati dan dikenali hampir seluruh kampung. Tanya sahaja Mak Andak, pasti orang kampung boleh tunjukkan di mana rumahnya.

... rumahku di kampung. klik Sri Mersing, blog yang aku buat khas untuk kampungku.

Sesekali aku terfikir baik juga fungsi kenduri doa selamat ini. Selain untuk menitip doa buat kesejahteraan keluarga, memberi makan kepada jiran, merapatkan ukhuwwah juga boleh memulihkan semangat dan menghiburkan hati seperti mak aku yang pastinya rindu pada suasana keramaian.

Apa-apa pun, aku reda dengan apa yang aku ada dan yang aku lalui. Sekalipun geraf kesihatan ibu_suri semakin merudum, aku tetap positif dan kuat semangat. Bukan sahaja kuat semangat tetapi dilihat kuat semangat.

Teringat pertanyaan spontan blogger Jendela hati ( JH ) semalam yang seperti menjentik kelalaian di hati;

"IM rajin buat solat Dhuha?"

"Di sini ( tempat kerja ), jarang. Di rumah adalah! "

Aku akur akan kelebihan solat Dhuha ( klik di sini ). Justru, aku menanam azam untuk konsisten bersolat Dhula dan menekan punat aktif untuk solat sunat yang lain.

Moga kalian juga gitu!

20 ulasan:

ahmad humairi berkata...

salam,

ibu_suri kena ikut jugakla...tak patut rasanya sebab bukan nak suruh wat keje...nanti kat situ pun IM leh urutkan kaki ibu_suri tu...

Insan Marhaen berkata...

ibu_suri sebenarnya terlalu lemah untuk duduk apatah berdiri lama. dia juga tidak selesa dengan suasana hiruk pikuk dan ramai orang.

agaknya, itulah sebab dia lebih suka duduk di rumah sendiri.

al-lavendari berkata...

salam.

syahdu sungguh lagu iringan membaca entri ini.

boleh tak pinjam punat aktif itu nanti ?

Insan Marhaen berkata...

punat aktif tu mana boleh pinjam. passwordnya rahsia...he...he...

kak Erna berkata...

IM..insyaallah .. ..kan..boleh mula ramadhan nanti..dan seterusnya...

DDrfauziah berkata...

Aslmkm.
Berdoalah setiap waktu setiap hari kepada Allah SWT ... nyatakan kesedihan dengan segala rendah diri, buktikan kesyukuran dengan segala besar hati. Insya Allah, kita akan sentiasa merasa nikmatnya.
Benar Solat Dhuha itu amat digalakkan ... di hari kerja pun kita masih berupaya melakukannya ... waktunya amat panjang - dari matahari mula naik hingga ia tegak di atas kepala.
Semoga diberkati.

ibuintan berkata...

salam IM,
dalam situasi begitu memang ibu-suri tidak selesa duduk lama, perlu berlunjur, perlu berbaring bila-bila dia suka, kalau di rumah kenduri lagilah dia mungkin rasa tidak selesa, tambah nanti ramai yang datang bertegur sapa...

Insan Marhaen berkata...

betulah tu. IM kekadang ralit dengan hal dunia hingga alpa hal akhirat.

sebenarnya ibadah boleh buat dimana saja.

pernah beberapa kali, dalam ofis IM sendiri, IM solat. malas nak ke surau sebab waktu pendek...

Sri Mersing berkata...

sabar adalah kunci kejayaan segalanya...

bearcat berkata...

Tenang tengok gambar rumah IM di kampung. Boleh bayangkan juga ketenangan penghuni-penghuninya...

Tanpa Nama berkata...

If you're on a restricted funds and can not manage a single in the additional sophisticated Bowflex fitness centers, the Bowflex Blaze is worthy of a glance and provides a good value for novice end users.
Also visit my web-site : bowflex adjustable dumbbells

Tanpa Nama berkata...

Hello There. I found your blog using msn. This is a really
well written article. I will make sure to bookmark it and come back to read more of your useful information.
Thanks for the post. I will certainly return.
My website - more

Tanpa Nama berkata...

Woah! I'm really loving the template/theme of this site. It's simple, yet effective.
A lot of times it's very difficult to get that "perfect balance" between superb usability and appearance. I must say you have done a great job with this. Also, the blog loads very quick for me on Chrome. Exceptional Blog!

Here is my site: page next
My web site - more about

Tanpa Nama berkata...

Excellent beat ! I would like to apprentice
while you amend your website, how could i subscribe
for a blog site? The account aided me a acceptable deal.
I had been tiny bit acquainted of this your broadcast
provided bright clear idea

Feel free to visit my homepage click here

Tanpa Nama berkata...

The ѕite iѕ updatеd with new softωares inсluding antіviгuseѕ or See sοme personal cаlculator Repаіr retаilers to shape why
calculator frеezes when enjoying games. This web site appеаls to childrеn and аdults
ρages tо prіnt and coloring.


Feel free to visit my web blοg - parkroam.com

Tanpa Nama berkata...

A fellow blogger here, found your site via Contao,
and I have a piece of advice: write more. Honestly, you seem like you're tailoring the whole article around the video clip. It's obvious you know a lot, so why not use your knowledge to write
something more substantial and leave the
video as something secondary (if there at all)?

Look at my site: affiliate marketingaffiliatehome businesshomebizhome bizinternet marketingonline sales

Tanpa Nama berkata...

Greetings, I'm Madge and I've recently started
to get into what you're referfing to. I don't know where you’re obtaining your details, but solid job
even so. I need to spend some time learning and understanding more.
Thanks for the post: I was looking for this info for my mission.


Also visit my site ... autachy

Tanpa Nama berkata...

Hello, I'm Derek and I've just recently started to
get into what you're going over. I am not sure where you’re finding your ideas, but good job even so. I need to invest some more time learning and understanding more. Thanks for the article: this is just what I was looking for for my goal.

Here is my web page :: Http://www.Vyshivka.by/Node/268046/

Tanpa Nama berkata...

Can I simply say what a comfort to uncover somebody that really knows what they're discussing over the internet. You actually know how to bring a problem to light and make it important. More people have to check this out and understand this side of your story. I was surprised you aren't more
popular because you surely have the gift.

Here is my website ... enmiendas

Tanpa Nama berkata...

I was able to find good info from your articles.

Also visit my website newgrounds rpg games