BLOG BARU..

Sayugia ingin aku beritahu. Aku udah bina blog baru. Blog ini akan aku tinggalkan sebagai harta berharga dalam hidup.

Kalau sudi singgah di sini!

Terima kasih atas selama ini kalian tekun melayari blog aku mengutip pengetahuan dan memberi pandangan.

Ahad, Disember 20, 2009

Khemah Tengah Jalan

Cuti sekolah selalunya menjadi pilihan untuk ibubapa melansungkan majlis perkahwinan anak mereka. Di habitatku ini pun hampir setiap hujung minggu akan ada 2-3 buah rumah mengadakan kenduri kahwin. Dan selalunya bila ada kenduri akan adalah sekatan jalan dilakukan. Yang menjadi mangsa adalah pengguna jalanraya yang tak terlibat seperti aku. Jenuh berpatah balik mencari jalan lain.

Kalau di kampung aku dulu kenduri cuma sebuah dalam satu masa. Seluruh kampung akan datang bergotong royong membina pandir dan memasak. Sekarang semuanya mudah. Jiran pun kalau ada yang datang cuma duduk bersembang. Tak tahu nak tolong apa. Tuan rumah cuci tangan. Semuanya diupah. Dari A hingga ke Z.

Di kampung pun anak muda mungkin tidak ramai seperti sekarang. Pabila hendak memilih tarikh kenduri, hampi buntu untuk menentukan tarikh yang sesuai. Semua penuh. Hari itu anak menakan kenduri, hari inun adik ipar kenduri.

Kalau dulu pula sajian kenduri semata-mata nasi minyak dan 3-4 mata laukpauk. Sekarang ini ada yang menyediakan nasi hujan panas. Ada juga nasi tomato. Dan bagi yang berada sedikit menyajikan nasi beriani. Dan kerana terlalu banyak dapat kad undangan maka makan pun kena sikit-sikit supaya di kenduri lagi satu boleh makan lagi. Lantaran itu bukan setakat nasi tminyak yang tuan rumah perlu sediakan, kena ada juga juadah sampingan lseperti laksa , ais kacang, cendol atau mee goreng.

Pendekkata, kalau Opah aku masih hidup dan datang makan kenduri di zaman cicitnya sekarang ini mesti dia geleng kepala.

" Eee... membazir aje kome ni. Tak cukup nasi nasi ada mee goreng pulak.... "

atau opah akan berkata;

" Senang bebeno kome kenaghi yer... tak payah teghok-tengok basuh pengoyok belanga. Siapkan duit aje ye... Ada duit semua jalan.."

Aku harap jika diizinkan Tuhan, kenduri kahwin anak-anakku nanti aku adakan di dewan sahaja. Tak sampai hati aku melihat orang lain yang tidak berkenaan terpaksa pusing-pusing mencari jalan keluar yang lain. Mesti dalam hati mereka bergantang-gantang rasa bebal kerana kelancaran perjalanan mereka terganggu.

Lagi pun buat di dewan senang. Rumah tanggaku tidaklah serabut. Sementelah pula dengan keadaan emosi ibu_suri yang tidak mengizinkan ini. Dan bila habis kenduri, tidak perlu kemas rumah teruk-teruk.

Tapi yang tidak bagusnya kalau buat di dewan dan katering pula, mahu sekali ganda kosnya berbanding dengan memasak sendiri.

Udah begitu kehendak zaman sekarang. Apa boleh buat. Tahi kambing bulat bulat...

Muga Allah permudahkan urusanku kelak. Harap-harap, begitulah!

Tiada ulasan: