BLOG BARU..

Sayugia ingin aku beritahu. Aku udah bina blog baru. Blog ini akan aku tinggalkan sebagai harta berharga dalam hidup.

Kalau sudi singgah di sini!

Terima kasih atas selama ini kalian tekun melayari blog aku mengutip pengetahuan dan memberi pandangan.

Khamis, Mac 17, 2011

Tazkirah Untuk Aku, Sebenarnya..

Seorang customer menghantar peralatan Tension Gauge ke ofis aku untuk dikalibrasi. Sambil memasukkan data nama, nombor pekerja dan ID peralatan, dia berkata:

“Apa nak jadi dengan dunia kita ni? Bencana sana sini. Tsunami la.. gempa bumi la… banjir la…”

“Ya…Bagaimana agaknya kalau masa ini di tempat kita bercakap ini berlaku tsunami? Apa agaknya yang kita rasa?”

“Terima aje la…Nak buat macam mana. Kuasa Allah!”

“Ya..la.. Maksud aku, selama ini kita selesa dengan kereta, dengan makan yang banyak, dengan kawan-kawan gelak ketawa; aleh-aleh… datang bencana macam tu. Agaknya barulah kelam kabut sebut nama Allah, kelam kabut berdoa, kelam kabut cari sejadah sebab dah tak ada pada sapa lagi nak mengadu…”

“Ya..la.. Tak apalah IM. Dah register ke?” sambil menguak pintu ofis aku.

“Dah.. esok boleh ambil, ya..”

Sebenarnya bukan sangat kata-kataku tadi aku tujukan pada sesiapa. Ianya lebih sebagai tazkirah buat diriku sendiri yang selama ini terlalu banyak gurausenda dan ketawa daripada menangis….

12 ulasan:

kakcik berkata...

Samalah kita. Kakcik pun sebenarnya bila berbicara di blog, banayk yang kakcik tujukan kepada diri kakcik sendiri.

Kakzakie berkata...

Betul tu. Sebenarnya apa yang kita lakukan dan tuturkan juga sebagai tazkirah diri kita juga. Moga sedikit sebanyak kita sentiasa sedar siapa kita.

ghost writer berkata...

persoalan tuh sudah cukup untuk dijadikan ingatan...

Insan Marhaen berkata...

kakcik,
ya..penulis itu sendiri adalah orang pertama yang ditazkirahkan, sebenarnya...

kakzakie,
ya.. kita jangan jadi seperti jari telunjuk..

ghostwriter,
ingat mengingati tanggunjawap kita bersama.

Yunus Badawi berkata...

Salam IM,

Tazkirah utk saya juga. Terima kasih.

Adinda Amy Sensei berkata...

sesekali kita perlu menangis...

Tanpa Nama berkata...

Ingat padaNya ketika senang...

Insan Marhaen berkata...

YB,
alhamdulillah kerana IM tumpang dapat pahala..

Amy,
menagis boleh lelahkan tekanan jiwa..

Tanpa Nama,
tu yang kekadang tersasar..

khai berkata...

IM, how do u feel..tazkirah itu utk saya jugeekk..tq ya

maiyah berkata...

assalam..
utk sy juga.. kene slalu bringt :)

ibuintan berkata...

saling ingat mengingatkan.. itu yg sebaiknya

LadyBird berkata...

xnk byg..tkt..