BLOG BARU..

Sayugia ingin aku beritahu. Aku udah bina blog baru. Blog ini akan aku tinggalkan sebagai harta berharga dalam hidup.

Kalau sudi singgah di sini!

Terima kasih atas selama ini kalian tekun melayari blog aku mengutip pengetahuan dan memberi pandangan.

Selasa, Oktober 27, 2009

Niaga Melayu

Akhirnya aku singgah juga di sini setelah sekian lama hanya lalu lalang di hadapannya. Mee Rebus Pak Ngah. Kedainya terletaknya di Sungai Dua tak jauh dari Caltex. Ada banyak cawangan.

" Kalau nak dibandingkan, Mi Rebus Ramli lagi sedap! " ujarku pada ibu_suri yang sesekali mengesat tempias kuah di bibirnya dengan tisu. Tanpa menjawap, ibu_suri teruskan jua suapannya. Itu adalah isyarat bahawa Mee Pak Ngah ni sedap bagi seleranya.

Aku teringat bahawa orang Melayu bukannya tidak boleh maju dalam perniagaan seperti kaum Cina atau Mamak. Orang Melayu punya potensi tersendiri sebenarnya. Cuma, mereka ini perlukan kesungguhan, keterbukaan minda, kreatif dan inovatif.

Banyak yang aku sudah lihat perniagaan orang Melayu yang boleh aku kira setara dengan usahawan Cina taraf sederhana. Antaranya Kedai Kain Wahab, Kedai Perabut Shaari, Kedai kek Harlina dan Restoran Nasi Ayam Peiuk Besar. Mereka ini setahu aku mempunyai lebih dari satu cawangan.

Aku tetap kagum dan berharap mereka ini terus berkembang mencipta jenama tersendiri.

Tapi maaflah, walaupun aku nampak macam bagus je bercerita bab berniaga akan tetapi aku sendiri sebenarnya culas dan segan berniaga.

Tak reti dan tidak ada bakat lansung untuk ceburi bidang ekonomi. Cuma tumpang seronok dan berbangga melihat kejayaan mereka.

Setakat jual kacang putih di kampung semasa kecil dulu, pernahlah...

Tiada ulasan: