BLOG BARU..

Sayugia ingin aku beritahu. Aku udah bina blog baru. Blog ini akan aku tinggalkan sebagai harta berharga dalam hidup.

Kalau sudi singgah di sini!

Terima kasih atas selama ini kalian tekun melayari blog aku mengutip pengetahuan dan memberi pandangan.

Jumaat, Februari 12, 2010

Alimsa Walleh

Ahad 7 hb lalu aku bawa ibu_suri pergi ke Pasaraya Mydin di Penang Road. Menjelang waktu Maghrib kami singgah bersembahyang di masjid ini. Aku sendiri pun tidak pernah perasan ujudnya masjid ini di sini walaupun mungkin sudah beratus kali lalu lalang di sini.

Jalan masuk ke masjid di tanam dengan pokok khurma dan pernah berbuah.


Ini masjid Alimsa Walleh. Dia seorang pendatang yang mewakafkan tanah ini.

Menurut Tok Siak yang berniaga di hadapan masjid ini, waris Alimsa Walleh cuma tinggal 2 orang. Demi menjaga ketuanan Islam di sini maka Majlis Agama Islam ( MAIPP ) telah mengambil alih tanah wakaf ini. Disamping menaiktaraf masjid, sebuah rumah pangsa juga didirikan di tanah ini. 2 unit daripadanya diberikan kepada waris Alimsa Walleh dan selebihnya diberi sewa kepada penduduk lain.

Kagum juga melihat dan mengetahui sejarah masjid ini. Aku beritahu pada Tok Siak bahawa besar harapan agar keujudan masjid ini dipertahankan dan kualiti perkhidmatan serta kebersihannya dijaga sepertimana sekarang ini.

Aku sempat mendengar bayan yang disampaikan oleh jamaah Tabligh sementara menunggu solat Isyak.

Ibu_suri sedang mendengar keterangan dari Tok Siak.

Kuburan waris Alimsa Walleh. Kubur yang bersimen keseluruhan itu dikatakan kubur Alimsa Walleh

Muazzin sedang mengazankan waktu Isyak

p/s: maaf kiranya ada diantara fakta di atas yang tidak tepat. Boleh diperbetulkan.

2 ulasan:

mamai berkata...

tak pernah sampaisini jadi inimungkin satu maklumat berguna

hrusli61 berkata...

Bagus juga IM bawa ibu_suri. Kita macam dapat ikut sama. Satu esporasi baru masjid yang jarang atau tak pernah kita singgah.

Teruskan karya mu ini.